شاهکاری دیگر از احمد جنتی؛ رد صلاحیت آیت‌الله مقدس باعث نارضایتی عده زیادی از مردم اصفهان شده است

یک منبع آگاه خبری به خبرنگار «سحام» می‌گوید: «محمد یزدی سال‌ها با آیت‌الله مقدس در حوزه‌های علمیه هم مباحثه بوده است و احمد جنتی ایشان را خوب می‌شناسد و از سوابق تحصیلی و تدریس‌های ایشان خبر دارد. جالب این جاست قبلا به ایشان از طرف امام پیشنهاد شده بود که به فقهای شورای نگهبان بپیوندند که ایشان با این پیشنهاد امام موافقت نکرده است.

Mohammadali-Moghaddas-sahamnewsآیت‌الله «محمدعلی مقدس» از روحانیون سرشناس اصفهان که با اصرار جمع زیادی از مردم پس از سال‌ها گوشه نشینی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده بود، توسط «احمد جنتی» رد صلاحیت شده است.

یکی از منابع خبری «سحام» در استان اصفهان درباره رد صلاحیت این روحانی برجسته به خبرنگار «سحام» می‌گوید: «حاج آقا برای مردم و روحانیون اصفهان برجسته‌ترین روحانی و چهره سیاسی- مذهبی این استان پس از مرحوم آیت‌الله طاهری محسوب می‌شوند، پس از وفات آیت‌الله طاهری تمام چهره‌های استان و مردم به سراغ ایشان رفتند و از ایشان خواستند تا جای خالی مرحوم طاهری را در اصفهان پر کنند. ایشان امام‌جمعه موقت اصفهان در زمان آیت‌الله طاهری و امام‌جمعه دولت آباد اصفهان با حکم امام خمینی بودند. حدود بیست سال حاکم شرع دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری هم بودند.»
Moghaddas-Montazeri-sahamnews-1این منبع آگاه خبری در ادامه می‌افزاید: «محمد یزدی سال‌ها با آیت‌الله مقدس در حوزه‌های علمیه «هم مباحثه» بوده است و احمد جنتی ایشان را خوب می‌شناسد و از سوابق تحصیلی و تدریس‌های ایشان خبر دارد. جالب این جاست قبلا به ایشان از طرف امام پیشنهاد شده بود که به فقهای شورای نگهبان بپیوندند که ایشان با این پیشنهاد امام موافقت نکرده است.»
Moghaddas-Moosavi-Taheri-sahamnews-1در سوابق آیت‌الله محمدعلی مقدس آمده است: «در سال ۱۳۴۳ که امام به ترکیه تبعید و عده‌ای از علما نیز دستگیر یا تبعید شده بودند ایشان اوضاع را خطرناک و مسئولیت خود را دو چندان تشخیص دادند و جهت مذاکره و مشاوره پیرامون این بحث به منزل علمای در تبعید مانند آیت‌الله جنتی و پس از آن به منزل علمای فعال و مبارز حضرات آیات هاشمی رفسنجانی و دکتر بهشتی رفته و مسائل را در میان می‌گذارند که آن‌ها در پاسخ می‌گویند بهتر است خودتان عنان کار را به دست بگیرید و فعالیت‌ها و جلسات و مباحثات علمی و سیاسی را به شکل جدی‌تر آغاز کنید. در نتیجه‌ی این مذاکرات به محض ورود به قم دوستان مبارز و فعال و آقایانی نظیر جواهری، عباسعلی روحانی، عبدالله نوری، دری نجف آبادی، هاشمی، سلطانی، دکتر آیت و… را به منزل دعوت و جلسات اولیه را با حضور آیت‌الله بهشتی شروع و سپس ادامه می‌دهند. امور فرهنگی و مبارزات ایشان در قم و تهران تا سال ۵۶ ادامه یافت که پس از آن به دعوت و پیشنهاد آیت‌الله طاهری به اصفهان رفتند و در کنار آن بزرگوار و دیگر دوستان‌شان به فعالیت‌ها و مبارزات ادامه دادند تا انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.»
Moghaddas-Sanei-sahamnews-1

این منبع آگاه خبری به خبرنگار «سحام» می‌گوید: مردم اصفهان به این علت که حاج آقا به پاک‌دستی معروف هستند و تمامی مسئولیت‌های خودشان را به خاطر دفاع از حق ترک کردند، ایشان را خیلی دوست دارند و خوشحال بودند که توانستند حاج آقا را راضی کنند تا بعد از یک دوره طولانی گوشه نشینی به صحنه بیایند، ولی با وجود این‌که اکثریت مردم انتظار داشتند حاج آقا تایید بشوند ایشان را رد صلاحیت کردند.»

اما شرح فعالیت‌های آیت‌الله محمدعلی مقدس به همین جا ختم نمی‌شود. در شرح فعالیت‌های علمی و سیاسی وی آمده است: وی از همان دوران طفولیت به علما و علوم دینی علاقه‌ی زیادی پیدا کرد و پس از طی دوران تحصیلی متوسطه تصمیم به ورود به حوزه‌ی علمیه و تحصیلات طلبگی گرفت و زیر نظر دایی خود (حاج آقا رحیمیان) سطح اول و علوم مقدماتی را نزد اساتید بزرگ اصفهان ادامه داد و در سال ۱۳۴۰ با تشویق و پیشنهاد مرحوم آیت‌الله منتظری تصمیم به ورود به حوزه‌ی علمیه‌ی قم گرفت. به محض ورود با آیت‌الله صانعی و بعد مرحوم آیت‌الله طاهری هم حجره شد و سطح عالی و دروس جنبی را نزد اساتیدی همچون آیات عظام: مکارم، نوری همدانی، اعتمادی، صالحی نجف آبادی، نوراللهی، حاج آقا رضا صدر (برادر امام موسی صدر)، سلطانی، مشکینی و دروس خارج را نزد حضراتی چون آیات عظام: امام خمینی، منتظری، گلپایگانی، شریعتمداری، نجفی مرعشی، اراکی، محقق داماد، حائری، میرزاهاشم آملی و حاج شیخ عباسعلی شاهرودی و فلسفه را نزد آیات عظام: شهید مفتح، شهید مطهری، جوادی آملی و… خواند و از هر یک بهره‌ گرفت. وی هم‌چنین در جلسه‌ی اصفهانی‌ها که به ابتکار آیت‌الله منتظری تشکیل و فضلای اصفهانی نظیر: حاج شیخ محمد یزدی، فاضل هرندی، مقتدایی و… در آن شرکت می‌کردند، حضور فعال داشت و جایزه‌ی ممتاز مقاله نویسی را نصیب خود کرد. زمستان ۱۳۴۱ که مسئله‌ی انجمن‌های ایالتی و ولایتی در مجلس شورا تصویب شد و مراجع به آن اعتراض و نهضت شروع شد، محمدعلی مقدس با طلاب مبارز همراه بود و حجره‌ی وی در مدرسه‌ی فیضیه مرکز تجمع روحانیون مبارز و صاحب نام بود. او در حادثه‌ی مدرسه فیضیه شدیدا مجروح شد و آسیب جدی دید، طوری که خبر فوت‌‌اش به اصفهان رسید و باعث نگرانی علما و طلاب شد که به همین علت امام به وی گفت «به اصفهان بروید و معالجه و استراحت کنید.»

مقدس در خاطرات‌‌اش درباره این موضوع می‌نویسد: در قضیه‌ی فیضیه دوم فروردین ۴۲ سخت مصدوم و در بیمارستان فاطمی قم بستری شدم و پس از چند روز با پیشنهاد آیت‌الله خمینی جهت معالجه به اصفهان رفتم و لذا در سخنرانی عاشورای امام حضور نداشتم و پس از دسترسی به نوار سخنرانی از علما و سخنرانان مبارز اصفهان که با آن‌ها آشنایی داشتم مانند حضرات آیات و حجج الاسلام والمسلمین: خادمی، طیب، طاهری، احمدی، شمس آبادی، امامی، مظاهری، رهبر، رحیمیان، خلدی، نیری، میرلوحی و… برای ناهار دعوت و سخنرانی عاشورای امام را برای آنان گذاشتم که خبر آن به ساواک رسید و فردای آن‌روز به منزل ریختند و برای اولین بار گذارم به ساواک افتاد.»

آیت‌الله حاج شیخ محمدعلی مقدس در آن زمان در امور فرهنگی همواره با شهید مظلوم دکتر بهشتی مرتبط و همراه بوده و در مدرسه‌ی حقانی نیز در کنار تدریس معاون شهید قدوسی مدیر مدرسه بوده است.

پیش‌تر آیت‌الله حسین عرب یکی دیگر از علمای رد صلاحیت شده در نامه‌ای سرگشاده به فقهای شورای نگهبان نوشت: یکی از شش نفر فقهای شورای نگهبان حضرت آقای جنتی هستند که حدود چهل سال است که با تدریس و تدرس و بحث حوزه فاصله زمانی داشته‌اند. اگر ایشان به استناد حکم حضرت امام که البته خود ایشان در گفت‌وگوی تلویزیونی فرموده‌اند که باورم نمی‌شد که امام مرا به عنوان فقیه شورای نگهبان انتخاب نموده باشد، حدوثاً دارای ملکه اجتهاد بدانیم، اما بقاءً سخت اجتهاد ایشان مشکوک و مخدوش است.

وی در توضیح سخت بودن استنباط «شرایط اجتهاد» در احمد جنتی توضیح داده: مرحوم شیخ انصاری از نادر و معدود فقهای محقق و مؤسس شیعه محسوب می‌شوند که هنوز هم بعد از حدود ۲۰۰ سال فقهای طراز اوّل شیعه از تحقیقات و تأسیسات او بهره می‌گیرند. شیخ انصاری‌‌ همان فقیه مؤسس ناموری است که وقتی کاشان را به مقصد نجف ترک می‌کرد، استادش مرحوم فاضل نراقی صاحب مستند که با تأسف و تأثر او را بدرقه می‌کرد گفت: استفاده‌ای که من از این جوان بردم بیش از استفاده‌ای است که او از من برده است. چنین اعترافی از استادی نسبت به شاگرد خودش یا اتفاق نیفتاده است یا بسیار کم و نادر و نیز منقول است که شیخ انصاری فرموده است که سه بار کل فقه اسلام را اجتهاداً و استدلالاً مطالعه و بررسی نموده است. حال سؤال بنده این است وقتی شیخ انصاری با آن قدرت بی‌نظیر علمی خود، فقط پنج‌شنبه و جمعه بین درس و بحث او فاصله می‌شد می‌گفته است از درس و بحث فاصله گرفته‌ایم گویی نوعی احساس غربت با بحث می‌کرده است؛ چگونه حضرت آقای جنتی با فاصله چهل ساله از حوزه و درس و بحث و انقطاع کامل از مباحث علمی همچنان به عنوان فقیه می‌تواند حکم او نافذ باشد؟ اگر قرار باشد که بنده حقیر که ۱۷ سال قبل امتحان داده و موفق شده‌ام در حالیکه آن روز که از بنده امتحان گرفته شده یکی دو سالی بود که تدریس مکاسب و رسائل را شروع کرده بودم ولی الان سال‌ها است که مباحث خارج فقه و اصول را بحث می‌کنم، صلاحیت علمی بنده مشکوک است اما همچنان آقای جنتی به عنوان فقیه حکم او نافذ است؟؟؟