پنج شنبه, ۱ فروردین , ۱۳۹۸

«مهر» نیز به جرگه «فارس» و «تسنیم» پیوست: پرونده سازی برای خبرنگاران دستگیرشده

منتشر شده در: .

Mehr-Bastani-Sahamnewsخبرگزاری دولتی مهر در اقدامی تعجب برانگیز اسنادی را منتشر نموده که در واقع بنا به گفته حسین باستانی٬ “کذب محض” است.

این خبرگزاری مدعی شده که خبرنگاران دستگیر شده اخیر٬ ” ۴ ماموریت را در داخل ایران بر عهده داشته و برای انجام آن بطور مستمر و با رعایت اصول حفاظتی حقوق دریافت می کرده اند.”
استناد این خبرگزاری به محتوای ایمیلی است که در سال ۲۰۰۹ هک شده٬ اما این خبرگزاری تحت سناریوی از پیش چیده شده نهادهای امنیتی٬ تاریخ اسناد منتشره را به سال ۲۰۱۴ تغییر داده است.
اگرچه پیشتر٬ از این دست سناریوها در خبرگزاری های امنیتی همچون فارس و تسنیم بسیار منتشر شده و می شود٬ لیکن انتشار چنین سند مخدوشی توسط خبرگزاری وابسته به دولت جای تاسف دارد. پرسشی که مطرح می شود این است که چطور خبرگزاری نسبتا معتبری همچون مهر بدون در دست داشتن سند معتبر٬ آبروی افراد دستگیر شده را دستمایه بازی نهادهای امنیتیقرار می دهد.

به گزارش سحام٫ مهر با انتشار دو تصویر٬ مدعی شده که این ایمیل مربوط به “صورتحساب های پیشنهادی حسین باستانی خطاب به نویسندگان مطالب در سایت های بی بی سی فارسی و روزآنلاین” در سال ۲۰۱۴ است!

در همین باره٬ حسین باستانی در توضیحی به این خبر واکنش نشان داده است. او آورده:
“خبرگزاری مهر امروز مطلبی را در مورد یک “شبکه” از روزنامه نگاران “داخلی” که از خارج پول می گیرند منتشر کرده است. برای اثبات این ادعا، مهر دو ایمیل را منتشر کرده که مدعی است بنده در سال ۲۰۱۴ ارسال کرده و در آنها، پیشنهاد پرداخت پول به افرادی در داخل ایران را مطرح کرده ام (افرادی که نام آنها سیاه شده اند).
لازم می دانم دو نکته را در مورد متن خبر شفاف کنم.
نخست اینکه: تاریخ این دو ایمیل سال ۲۰۰۹ بوده است و نه ۲۰۱۴ (من تنها متوجه نمی شوم که چرا تاریخ آن را به جای ۲۰۱۵، به ۲۰۱۴ تغییر داده اند؟ شاید به این خاطر که متوجه نبوده اند که امسال، ۲۰۱۵ است). ۲۰۰۹ زمانی بود که ایمیل یکی از همکاران بنده هک شد و الان می توان بهتر فهمید که هکرها از کجاها بوده اند. دوم آنکه، اسامی کسانی که در ایمیل ۲۰۰۹، پرداخت دستمزد به آنها پیشنهاد شده، همکاران “مقیم خارج از کشور” نشریه ای بوده اند که بنده در آن زمان، جزو مدیران آن بودم (روزآنلاین) و طبیعتا به ازای کار رسانه ای خود، دستمزدی را نیز دریافت می کردند. این در حالی است که خبرگزاری مهر، ترجیح داده در دل مطلبی در اثبات فعالیت یک شبکه داخلی با پول خارجی، دو فهرست حقوق ۱۲ و ۱۶ نفره از دو زمان مختلف را با سیاه کردن نام افرادی که نامشان در فهرست بوده منتشر کنند تا این تصور ایجاد شود که یک نشریه خارج از ایران به “شبکه ای ۱۲ یا ۱۶ نفره از روزنامه نگاران داخلی” حقوق داده؛ تصوری که نه سوء تفاهم، که کذب محض است.”