پنج شنبه, ۱ اسفند , ۱۳۹۸

تهدید اوباش مسلح در شیراز؛ نمایش عروسکی «اپرای سعدی» مجوز نگرفت

منتشر شده در: .

Behrooz-Gharibpoor-saham-news

نمایش عروسکی «اپرای سعدی» مجوز اجرا نگرفت.

بهروز غریب‌پور با اعلام این خبر به ایسنا گفت: قرار بود با توجه به حاشیه‌هایی که برای اجرای «اپرای سعدی» در تاریخ اول اردیبهشت در شیراز، ایجاد شده است،‌ بازبینی صورت گیرد که شب گذشته این کار انجام شد، اما مجوز اجرا را صادر نکردند.

او بیان کرد: اداره کل ارشاد شیراز اجرای نمایش در این شهر را منوط به صدور مجوز از ارشاد تهران دانسته بود که این اتفاق نیفتاد.

نمایش عروسکی «اپرای سعدی» به کارگردانی بهروز غریب‌پور پس از آن‌که امکان اجرا در جشنواره‌های تئاتر و موسیقی فجر را پیدا نکرد، قرار بود اول اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با روز بزرگداشت سعدی در شیراز روی صحنه رود، اما این کارگردان روز گذشته خبر داد که اخیرا در اقدامی نادر، گروه‌هایی تهدید کرده‌اند که اگر قرار باشد «اپرای سعدی» در شیراز اجرا شود مشابه برخوردی را که با یکی از نمایندگان مجلس(علی مطهری) صورت گرفت با این گروه انجام می‌دهند.

به گزارش«سحام»، درهمین ارتباط «حسین پاکدل» نمایشنامه نویس و بازیگر ارزنده کشورمان در صفحه شبکه اجتماعی خود نوشت:

حذف
خبر ساده است،
اپراى عروسكى سعدى قربانى شد،
مى‌توان ساده از كنارش عبور كرد همين‌طور كه عادت كرده ايم از كنار اتفاقات كوچك و بزرگ بگذريم،
اين اثر فاخر چه راحت قربانى قدرت نمايى گروه‌هاى فشار شد،
در دو دولت قبل تكليف روشن تر بود،
اصل گروه فشار حاكم بودند و به نام خودشان و با هزينه خودشان هنرمندان را حذف و اضافه مى كردند،
اما حالا هزينه اين حذف‌هاى وحشتناك، توقف كنسرت‌ها، اكران نشدن فيلم‌ها، قربانى شدن نمايش‌هاى ارزشمند توسط دوستانى صورت مى‌گيرد كه به نام خود، به نام تدبير و اميد ولى با محافظه كارى و ترس به كام گروه‌هاى فشار عمل مى‌كنند،
بهروز غريب پور هنرمند بزرگى است،

Hosein-pakdel-saham-news
كارها كرده است براى فرهنگ اين سرزمين كارستان. كتاب‌ها بايد در مورش نوشت،
فقط توجه داشته باشيد گروهى حرفه اى از عروسك سازان پيشرو، عروسك گردانان خبره و صدا پيشگان و خوانندگان طراز اول كه بسيار از همكاران مشابه خود در هرجاى عالم چند سروگردن بالاترند به رهبرى بهروز غريب پور مدت‌ها زحمت فراهم كردن اين كار بزرگ را كشيده اند و حالا به دمى و با بهانه‌هاى واهى بايد برود زير خاك،
اين مرد بزرگ و همكارانش خالق اپراهاى بزرگ رستم و سهراب، حافظ، ليلى و مجنون، مولوى، مكبث و اثر درخشان عاشورا هستند،
او خالق نمايش عظيم بينوايان است با بيشترين حجم مخاطب در تاريخ تئاتر ايران، آن‌هم در فرهنگسراى بهمن بلافاصله بعد از تبديل كشتارگاه به فرهنگسرا در جنوبى ترين نقطه تهران،
هركدام از كارهاى او را برداريد به مراكز معتبر تئاترى دنيا ببريد، شك نكنيد به احترام او و همكارانش كلاه از سر بر مى دارند. بارها ديده ام كه برداشته اند،
براى پيش نيامدن اين اتفاق ناخوشايند كافى بود خرد به خرج داد، به مسئوليت عمل كرد، پشت و پناه هنر بود و شهامت پيشه كرد،
در قديم مى گفتند كوتاه ترين راه بين دو نقطه خط راست است ولى حالا مى گويند راحت ترين راه بين دو نقطه خط راست است،
دير يا زود اين اثر اجرا خواهد شد و همه خواهند فهميد اپراى فاخر سعدى اثرى جهانى است،
شك نكنيد.

یک مقام مسئول در وزارت ارشاد: اپرای سعدی تک‌خوان زن دارد، مجوز نمی‌دهیم

پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفته است که نمایش عروسکی اپرای سعدی، به کارگردانی بهروز غریب پور به این دلیل که دارای تک‌خوان زن است، طبق قوانین نمی‌تواند مجوز نمایش بگیرد.

آقای ارجمند در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ما درباره اپرای سعدی و مواردی این‌چنینی براساس قواعد دفتر موسیقی به تک‌خوان زن نمی‌توانیم مجوز دهیم.

او گفت: پیش از این نیز مواردی وجود داشته و تک‌خوان زن به روی صحنه رفته است، اما وقتی ناظر ما این مورد را بررسی کرده ما به‌شدت با این تخلف برخورد کردیم و شب‌های دیگر اجرا را لغو کردیم.

آقای ارجمند صدور مجوز برای اپرای سعدی را مشروط به حذف بخش تک‌خوانی یا تغییرش به هم‌خوانی دانست.